Už od dětství si Dagmar Surá, ředitelka ryze české rodinné firmy z Fryštáku, představovala, že jednou půjde ve šlépějích svého otce, zakladatele firmy na výrobu moderní stínící techniky SOLAR-TECHNIK. V letošním roce společnost slaví významné jubileum – 30 let od svého založení. Během této doby firma zažila jak vzlety, tak pády. Mgr. Surá převzala firmu v roce 2015 v době recese, pod jejím vedením firma získala nový náboj a dynamiku, a začala se opět úspěšně rozvíjet.

Mnozí podnikatelé po roce 1990 zakládali své firmy tzv. v „garáži“ a namísto zaměstnanců pomáhala rodina i kamarádi. Mohla byste prosím Vy nastínit začátky vzniku firmy SOLAR-TECHNIK?
Můj otec založil společnost spolu s šesti kamarády a první výrobní prostor vznikl v bývalé hospodě ve Fryštáku, v jejím tanečním sále. Tam byly vyseknuty úplně první žaluzie, které jsme začali dodávat v rámci celé České republiky, ale i do zahraničí. Začínali jsme tedy v hospodě, nikoliv v garáži.

Stínící technika je doménou spíše jižních zemí Evropy. Kde se vlastně zrodil nápad vyrábět stínící techniku u nás?
V roce 1989 byl trh hladový po stínící technice, proto se můj otec na tuto oblast zaměřil. Navázal spolupráci s italskou společností Solar Systém a nejprve zahájil výrobu vertikálních látkových a horizontálních hliníkových žaluzií. Po čase se nabalovaly další a další výrobky. Museli jsme pronajmout další výrobní prostory ve Fryštáku, vybudovat centrální sklad. Administrativní a reprezentační místnosti jsme měli přímo na náměstí ve Fryštáku. Firma byla tedy rozložena na 4 místech a logicky tak vznikla myšlenka na vlastní areál. První pozemky na výstavbu nové haly začal vykupovat ještě můj otec před svou smrtí v roce 1995. Výstavba haly trvala přibližně 2 roky, kolaudace proběhla, tuším, v roce 1999. Již v té době klíčil nápad na vybudování moderní práškové lakovny v prostorách vedle centrálního skladu.

Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu. Byla jste už od mala „připravována“ na to, že jednu ponesete otěže společnosti Vy a převezmete řízení firmy SOLAR-TECHNIK? Nebo jste si svou budoucnost představovala trochu jinak?
Ano, vždycky jsem chtěla podnikat, dělat to, co můj otec. Vystudovala jsem stejnou střední školu jako táta (pozn. red. Obchodní akademii T. Bati ve Zlíně). Plánovala jsem si, jak spolu budeme pracovat, jak se budu od něj učit, že budu jako on. Úplně to tak sice nedopadlo, se sestrou jsme se musely nakonec učit samy, tzv. „za pochodu“, ale pokračujeme v jeho práci, a to je nejdůležitější.

Každá firma má své vzlety a pády. Co považujete za nejvýznamnější událost neboli mezník v historii společnosti SOLAR-TECHNIK?
Velkým „mezníkem“ bylo samozřejmě úmrtí mého otce. Firma ještě několik let dobře fungovala, nicméně zbývající společníci nezareagovali včas na rychle se rodící silnou konkurenci, která šla s dobou, nabízela levnější výrobky a prezentovala se v e-shopech. Firma se tak dostala do problémů. Nebyl zkrátka nikdo, kdo by udával směr a nastínil budoucí vývoj. Chyběla osobnost s vizí. Majoritním vlastníkem byla moje rodina, provedli jsme proto změnu vedení, vyplatili jsme ostatní společníky a stali se tak jediným vlastníkem společnosti SOLAR-TECHNIK. Zahájili jsme výstavbu nové práškové lakovny a přišla další rána – krize v roce 2009, která znamenala výrazný pokles zakázek a odliv odběratelů. V roce 2015, dá se říci za minutu 12, nám maminka firmu předala. Rovnou z mateřské dovolené jsem nastoupila do čela firmy, můj manžel již v té době vedl obchod, moje sestra se vrátila ze zahraničí a nastoupila jako vedoucí výroby. Během dvou let jsme firmu vysekali z nejhoršího. Dostali jsme se z červených čísel, zaplatili dluhy, dali jsme firmě jasný směr. Ač to zní možná sebestředně, ale vzkřísili jsme ji, vdechli jsme jí zpátky živost, elán, mládí.

I když to nebylo vůbec lehké, firmě jste tedy vrátili zpátky svůj zašlý lesk a slávu. Jaký máte před sebou cíl?
Hodně lidí nám předpovídalo konec, ale my se dokázali prosadit, najít si své místo ve světě stínící techniky, které chceme nadále rozvíjet a posilovat. Našim cílem je dostat se mezi stabilní významné rodinné firmy v České republice. SOLAR je totiž dědictví po mém otci, kus naší rodiny, kus nás…Co se mě týče, je to mé třetí dítě. 😊

Uvádíte, že jste českým výrobcem stínící techniky, vyrábí se všechny výrobky v Česku nebo některé komponenty i dovážíte?
Máme dvojí produkci. Část našeho sortimentu vyrábíme přímo ve Fryštáku. K tomu používáme materiály, které nakupujeme v Německu, Polsku, Itálii. Část sortimentu překupujeme od výhradně českých výrobců.

Tak jako většina moderních odvětví, tak i oblast stínící techniky se neustále vyvíjí, chystáte v letošním nebo příštím roce prorazit s nějakou novinkou nebo novým produktem?
Tak jako v ostatních moderních odvětvích sledujeme i my nové trendy. V oblasti motorizace a automatizace očekáváme, že lidé budou více investovat do inteligentního řízení stínící techniky. Zákazníci si zkrátka žádají „chytré motory“, aby mohli na dálku přes tablety či telefony ovládat své domy. Vlivem pandemie covid-19 jsou lidé také více „zavření“ doma, přemýšlejí o svém bydlení, mají čas na zútulnění a přizpůsobení domova moderním trendům. Do popředí se také dostávají nové způsoby zastínění jako např. fasádní clony, které se dají využít nejen na okna, ale i na pergoly, přístřešky či lodžie. Jejich využití je obrovské, což potvrzuje stoupající trend využití speciálních látek na zastínění. A letos se neztratí ani stará dobrá klasika – venkovní žaluzie, které svým technickým a moderním designem pozvednou každou stavbu. Dalším trendem, který pozorujeme už delší dobu, je tlak na ekologičnost domu a využití programů Zelená úsporám.

Mnoho zákazníků tápe, zda si pořídit vnitřní nebo venkovní žaluzie, existuje nějaké jednoduché pravidlo, kdy je správné nebo přínosné se pro danou stínící techniku rozhodnout?
Jednoznačné pravidlo je, že jakékoliv venkovní stínění udělá větší službu než interiérové. Venkovní stínění totiž zadrží sluníčko již venku a s ním vzniklé teplo, které se nedostane do místnosti. Interiérové stínění je už jen doplňkem, ale výraznou teplotní pohodu nepřinese. Plní spíše estetickou funkci, večer chrání soukromí rodiny. Dle mého názoru je tedy lepší zvolit venkovní stínění.

V poslední době jste měnili logo, což je velmi zásadním krokem vpřed, resp. došlo zčásti ke změně firemní identity. Chystáte pro letošní rok i další změny?
Musíme jít s dobou. Proto jsme se rozhodli, že prezentaci naší firmy svěříme do rukou odborníků, resp. do rukou zlínské firmy MANA Marketing. Společně pracujeme na modernizaci firemní propagace, chceme se více přiblížit našim zákazníkům, chceme s potenciálními klienty efektivně komunikovat přes sociální sítě atd. Snažíme se firmu více „zpestřit“, ukázat lidem, kde vzniká naše stínící technika, kdo ji vyrábí, kdo stojí v pozadí firmy, jakým čelíme výzvám, jaké jsou možnosti stínící techniky, zkrátka jak můžeme zákazníkům od sluníčka pomoci.

A když zrovna neřídíte firmu, čemu se věnujete ve svém volném čase? 
Moje rodina a děti jsou vždy na prvním místě. Volný čas trávím s nimi. Rádi děláme věci společně. Cestujeme, poznáváme nová místa, smějeme se, grilujeme, užíváme si společné chvíle. Děti jsou to nejcennější, co mám…, ve volném čase tak žiju jejich školou, kroužky, zájmy, a to mě naplňuje. Je to sice klišé, ale u mě hluboká pravda.

0 Komentářů

Zanechejte nám komentář

Chcete se zapojit do diskuse?
Neváhejte přispět!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *